Loading…
Book a table

Reservér bord på Bindia Trianglen

requried
requried
:
requried
requried
requried
Online Order

Chapatti & Parathabindia

Ingredients

  • Chapatti Aatta (Indian whole meal flour – Chapatti mixture).

  • Water.
  • (For paratha only) Almond butter or ghee.

 Preparation

  1. Mix the whole meal and water well and keeping kneading it until the dough is very soft and it stops sticking. Knead it with your hands or you can use a mixer.
  2. Let it stay a whole day in the fridge or about 8 hours at room temperature.
  3. Make small balls from the dough, press it with the palm of your hands, and roll them with a rolling pin. You may use a little flour to avoid sticking to the kitchen table. Keep it round, and make sure the thickness is even, all over.
  4. (For paratha only) Spread the almond butter or ghee on the paratha and make a ball with the dough again. Roll it again, and once again keep it round, and make sure the thickness is even, all over.
  5. Make the pie pan or the skillet very hot and place the rolled chapatti / paratha on it.
  6. Flip the chapatti / paratha as quick as possible.
  7. Then let the other side of chapatti / paratha bakes easy and slow on low heat.
  8. Flip it again, and use a dishtowel to lock the air inside the chapatti / paratha so it swells up like a balloon.
  9. (For paratha only) Spread some almond butter or ghee on both sides to brown it slowly.

 Tips

– If you don’t want to carry a big sack of chapatti mixture from the Indian shops, you can mix it by yourself like this: 5 – 7% of brown fiber called “hvedeklid” + 10% “grahamsmel”, and the rest is “hvedemel”.

CHAPATTI & PARATHA

INGREDIENSER

  • Chapatti Aatta (indisk fuldkornsmel – kaldes også Chapatti Mixture)
  • Vand
  • Kun til paratha: mandelsmør eller ghee

 FREMGANGSMÅDE

  1. Bland melen og vandet godt, indtil du har lavet en dej, der er hårdere end en pizzadej, men som stadig kan rulles uden problemer. Forsæt med at ælte dejen, indtil den er blød og ikke længere klistrer. Dejen kan både æltes med hænderne eller af en mixer.
  2. Dejen skal hæve i køleskabet en hel dag eller i minimum 8 timer ved stuetemperatur.
  3. Del dejen op i små kugler og mas dem med håndfladen. Brug herefter en kagerulle til at rulle dem. Brødene bør være runde og flade, og lige tykke over det hele. Husk at stryge lidt mel på bordet, så dejen ikke klistrer fast til bordet eller kagerullen.
  4. Kun til paratha: smør mandelsmør eller ghee på den flade og runde dej. Form herefter igen dejen til en bold og følge punktet ovenfor igen.
  5. Varm stegepanden og placér først den rullede dej på panden, når den er meget varm.
  6. Vend brødet hurtigst muligt.
  7. Lad herefter brødet bage langsomt på lav varme på den anden side.
  8. Vend brødet igen og brug et viskestykke til at holde luften inde i panden. Dette får brødet til at svulme op som en ballon.
  9. Kun til paratha: smør igen lidt mandelsmør eller ghee på begge sider af brødet og lad det brune langsomt på panden.

 TIPS

– Hvis du ikke har lyst til at bære en stor pakke chapatti mixture fra en af de indiske butikker, så kan du nemt blande melet selv: Brug 5-7 % hvedeklid, 10 % grahamsmel og 83-85 % hvedemel.

 

« »